بخور نخور های هنگام مسافرت

کمتر از چند هفته به آغاز مسافرت های تابستانی مانده. این نکته مطرح است که در این مسافرت ها چه خوراکی هایی بخوریم که به سلامتی ما لطمه وارد نشود، به پرسش و پاسخ زیر توجه کنید تا بدانید در این مسافرت ها چه چیز بخورید و چه چیز نخورید!!
سوال: مهم‌ترين نکته‌اي که درباره بهداشت مواد غذايي در سفر بايد به آن توجه کنيم، چيست؟
متاسفانه ما معمولا بين راه به آب آشاميدني سالم دسترسي نداريم و استفاده از آب‌هاي آلوده هم مي‌تواند باعث ابتلا به بيماري‌هاي انگلي و حتي حصبه بين مسافران شود. خيلي وقت‌ها ما آب آلوده را به صورت ثانويه مصرف مي‌کنيم؛ يعني آن را نمي‌نوشيم ولي براي شستشوي ظروف يا ميوه‌هايمان از آن بهره مي‌بريم و اين کار نيز مي‌تواند باعث انتقال انواع بيماري‌ها شود.
سوال: آيا مي‌توان به آب معدني‌هايي هم که بين راه به فروش مي‌رسند، اطمينان کرد؟
آب معدني‌ها بايد علامت استاندارد، تاريخ توليد و مصرف و پروانه ساخت داشته باشند. در ضمن، شما مي‌توانيد بطري آب معدني را جلوي نور تکان دهيد. اگر علاوه بر شرايط ذکرشده، موادي هم داخل بطري ته‌نشين نشدند و آب مورد نظرتان کاملا زلال بود، مي‌توانيد آن را بدون دغدغه بخريد و استفاده کنيد.
سوال: آيا توصيه خاصي هم براي پيشگيري از اين مشکل داريد؟
بله، بهتر است براي مصرف بين راه با خودتان مقداري آب سالم از منزل به همراه ببريد. استفاده از آب‌هاي بسته‌بندي معدني هم مي‌تواند گزينه مناسبي باشد. البته به شرطي که سلامت اين آب‌ها را به خطر نيندازيد.
شما نبايد بطري‌هاي آب معدني را براي يخ زدن آب آنها، داخل فريزر بگذاريد. وقتي که فرآيند فريز و باز شدن اين آب‌ها صورت مي‌گيرد، احتمال ورود ترکيب‌هاي سرطان‌زا از بطري به داخل آب بالا مي‌رود. بنابراين اگر مي‌خواهيد از آب خنک در طول راه استفاده کنيد، مي‌توانيد از يک يخ‌دان پر از يخ کمک بگيريد و اين بطري‌ها را داخل آن بچينيد.

سوال: اگر ما از سلامت آب شهري که به آنجا مي‌رويم، اطمينان نداشتيم و آب معدني هم در دسترس‌مان نبود، بايد چه کار کنيم؟
راه اول اين است که اگر برايتان امکان دارد، آب را بجوشانيد و با آب جوشيده، ظرف‌هايتان را بشوييد يا اينکه آب‌جوشيده را داخل يخچال بگذاريد و بعد از خنک‌شدن آن را بنوشيد يا ميوه‌هايتان را با آن تميز کنيد. راه دوم هم استفاده از قرص يا مايع پرکلرين است.
سوال: آيا امکان فساد غذاهاي پخته‌اي که ما قصد استفاده از آنها را در طول راه داريم، وجود ندارد؟
بله، بنابراين بهتر است که براي بين راه‌تان از غذاهاي پخته استفاده نکنيد. نان و پنير و سبزي همراه گوجه و خيار يا ميوه‌هاي فصلي مانند انگور و طالبي، خربزه مي‌توانند براي بين راه بسيار مناسب‌تر باشند. مطمئن باشيد اگر يک روز غذاي ساده بخوريد اتفاقي برايتان نمي‌افتد. ضمن اينکه خوردن همين غذاهاي ساده در کنار هم و هنگام سفر، لذت زيادي دارد. تخم‌مرغ و سيب‌زميني کاملا پخته هم مي‌توانند گزينه‌هاي مناسبي براي غذاي بين‌ راه شما باشند. به علاوه، رفتن به رستوران‌هاي بين‌‌راهي هم چندان توصيه نمي‌شود. چون معمولا اين رستوران‌ها به آب شهري دسترسي ندارند و بهداشت ظروف، مواد غذايي‌ و غذاهاي‌شان چندان مورد اطمينان نيست.
سوال: به نظر شما بهترين راه براي پيشگيري از تشنگي و عطش بين راه چيست؟
اين است که کمتر از هله‌هوله‌ها و آجيل‌هاي شوري که نياز بدن را به آب افزايش مي‌دهند استفاده کنيد. شما مي‌توانيد براي تجربه يک سفر سلامت به جاي آجيل‌هاي شور از مغزهاي خام و تازه استفاده کنيد يا مقداري آجيل ميوه خشک را به همراه ببريد. خوردن انواع ميوه‌هاي تازه، به خصوص خيار هم در طول سفر توصيه مي‌شود. خياري که کمي آبليموي تازه روي آن چکيده شده باشد، مي‌تواند هم سيستم ايمني بدنتان را قوي کند و هم عطش‌تان را از بين ببرد. در ضمن، بهتر است که ميوه‌ها را در منزل و با آب سالم بشوييد تا بين راه با مشکلات آب‌هاي آلوده مواجه نشويد.

سوال: شما فکر مي‌کنيد که مصرف کدام‌يک از مواد غذايي در طول مسافرت براي ما ضرر بيشتري خواهد داشت؟
بهتر است در طول سفر يا شهر مقصد، از خوردن غذاهايي مانند کباب‌ کوبيده، کتلت و همبرگر که با گوشت‌هاي چرخ?شده تهيه مي‌شوند، خودداري کنيد.
چون هم امکان آلودگي اوليه در اين نوع گوشت‌ها وجود دارد و هم اينکه ممکن است آنها در دماي مناسب نگهداري نشوند و آلودگي آنها به شکل تصاعدي بالا برود. در ضمن، امکان افزودن موادي مانند پوست مرغ هم به گوشت‌هاي چرخ شده زياد است. به علاوه، امكان دارد که آشپز، گوشت را به درستي طبخ نکند و روي آن بپزد و داخلش خام بماند. اين خامي داخل گوشت هم مي‌تواند باعث انتقال آلودگي‌هاي انگلي به خصوص در خانم‌‌هاي باردار و بچه‌ها شود و خاطره خوش سفر را با ابتلا به انواع بيماري‌ها از آنها بگيرد.
سوال: آيا شما خوردن مواد غذايي ديگري را هم در طول سفر منع مي‌کنيد؟
بله، بهتر است سس‌هاي حاوي مواد گوشتي يا غذاهايي را که بيش از اندازه با سس و ادويه‌ها طعم داده‌ شده‌اند، استفاده نکنيد. يکي از راه‌هاي پي بردن به فساد مواد غذايي توجه به تغيير شکل، طعم و بوي آنهاست که برخي از رستوران‌دارها اين تغييرات را با استفاده از ادويه‌ها و سس‌هاي فراوان مي‌پوشانند.
سوال:  به نظر شما بهترين خوراکي‌هاي سفر کدام خوراکي‌ها هستند؟
به طور کلي استفاده از غذاهاي ساده‌اي مانند پنيرهاي بسته‌بندي شده و پاستوريزه، تخم‌مرغ و سيب‌زميني پخته، ميوه‌ و سبزيجات تازه و آب سالم را در طول سفر به همه افراد توصيه مي‌كنم. جالب است بدانيد كه مصرف اين خوراکي‌هاي سالم در کنار پياده‌روي و گشت‌وگذار در طبيعت، مي‌تواند باعث کنترل وزن و حتي چربي و فشار خون افراد شود و آنها با خاطره‌اي خوش و تني سالم به خانه برگردند.
سوال: آيا قراردادن بطري‌هاي آب، نوشابه يا صيفي‌‌هايي مانند هندوانه و خربزه داخل آب‌هاي روان براي خنک شدن، اشکالي ندارد؟
دارد .شايد آب روان آلوده بتواند باعث خنک شدن خوراکي‌هايتان بشود اما انتقال قطره‌هاي اين آب بعد از باز کردن در بطري يا بريدن صيفي‌ها، مي‌تواند به راحتي داخل خوراکي‌تان نفوذ کند و مقدمات انتقال آلودگي و ابتلا به بيماري را در شما به وجود بياورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:غذای سفر، خوردنی های در حین سفر,
ارسال توسط Amin